همهی شما احتمالاً با کلیفی .بی (Cliff Bleszinski) سازندهی سری محبوب و تا حدودی منجی کنسول Xbox 360، یعنی Gears of War، آشنایی دارید. او را میتوان تا حدودی الم دار شرکتEpic نیز تلقی کرد!
واقعاً فکر نمیکردم که نسخهی سوم این بازی محبوب هم در همین نسل منتشر بشود، چراکه فکر میکردم این بازی یک سه گانه خواهد بود ولی زمانی که کلیف گفت ما هرگز نگفتیم که این بازی فقط یک سه گانه هست، بحث عوض شد. دو نسخهی قبلی بازی با فروش خوبی روبرو شدند و توانستند در مدت زمان کوتاهی در دل بازیبازها جای بگیرند، اما نسخهی دوم بازی بعلت کمبود نوآوریها مورد انتقاد قرار گرفت و میتوان گفت تنها چیزهایی که در نسخهی دوم پیشرفت کرده بودند، گرافیک و داستان بازی بودند.
حالا بعد از گذشت 2 سال، خبر انتشار نسخهی سوم به بدترین نحو ممکن توسط کلیفی لو رفت! کلیف بلیزینسکی در برنامهی Jimmy Fallon حضور پیدا کرد و ناگهان با به نمایش گذاشتن یک تریلر از سومین نسخه از این سری همه را متعجب کرد! در این تریلر موارد بحث برانگیزی همانند موجودات جدید، خستگی و پیر شدن گروه Gears of War، اسلحههای جدید و ... مشاهده شدند که سوالات بیجوابی را تا زمانی که اخباری از بازی منتشر شد در ذهن بازیبازها باقی گذاشتند.
شروع به کار ارّه برقیها:
بازی بر روی یک ناو بازسازی شدهی بسیار بزرگ آغاز میشود، جایی که انسان بعنوان پناهگاهی برای مقابله با دشمنان زیر زمینی خود از آن استفاده میکنند، ما در ابتدای بازی کنترل مارکوس فینکس را بر عهده میگیریم که به دنبال Dom میگردد. پس از گشت و گذاری درون ناو به دام که اکنون ریش در آورده و موهایش سفید شده است (اگر نسخهی دوم را بازی کرده باشید دلیلش را میدانید!) میرسید.
پس از مدت کوتاهی Lambentها (همان دشمنان جدیدی که در تریلر اولیهی بازی مشاهده شدند) در کنار ناو Raven’s Nest پدیدار میشوند. برای محافظت از Raven’s Nest در مقابل حملات وحشیانهی Lambentها، سیستمهای امنیتی کشتی روکشهای زرهیای را بر روی دریچههایی که Lambentها میتوانند از طریق آنها وارد شوند، قرار دادند. در همین حال سومین شخصیت بازی، یعنی عضو تازه وارد گروه، Jayson Startton مشاهده میشود.
این یک مقدمه از داستان بازی بود که بهتر است بقیهی آن را در خود بازی تجربه کنید!
Sera، زندهتر از همیشه:
سیارهی سرا در این نسخه خیلی خوش آب و رنگ و آفتابی به نظر میرسد، برخلاف فضای خشن و سرشار از ناامیدی بازی در نسخه های قبلی. این نسخه از بازی در طول فصل تابستان سوزان و آفتابی جریان دارد و استودیوی بازیسازی اپیک این فرصت را برای طراحی محیطهای رنگیتر پیدا کرده است. شاید این مساله برای شما ناخوش آیند باشد اما نگران نباشید، رنگ خاکستری آشنا و طراحی منحصر به فرد محیطهای مخروبهی این مجموعه که حس نا امیدی و خشونت را به بازیباز القا میکردند همچنان در بازی وجود دارند.
اهرمها پیشرفت میکنند:
میتوان گفت که سری Gears of War المان کاور گیری را در بازیهای اکشن پایه گذاری کرد، تا حدی که تا مدتها (حتی همین الآن!) هم بازیهای با ساختار کاملاً مشابه با این سری بازی میبینیم. علاوه بر این در نسخهی دوم بازی شاهد پیشرفتهایی هم بودیم (معدود) که باعث میشوند به پیشرفت این نسخهی بازی امیدوار باشیم، اما پیشرفتهای نسخهی دوم اصلاً خواستهها را برآورده نکردند اما حالا با ما همراه باشید تا پیشرفتهای بازی سوم را برايتان شرح دهيم.
بخش چند نفره:
اولین چیزی که در این بخش جلب توجه میکند، وجود Co-op چهار نفرهی بازی است. در نسخهی دوم فقط میشد بصورت 2 نفره این بخش را انجام داد ولی حالا این رقم به چهار نفر رسیده است، سوالی که اینجا بوجود میآید این است که ما با چه کسانی میتوانیم بازی کنیم. وجود مارکوس فینکس و دام که قطعی است اما 2 نفر دیگر باقی میمانند، حدس میزنم بتوان آن دو نفر را از 2 زن تایید شده در عکس های بازی يعنی Baird، Cole یا شخصیت جدید بازی که یک سیاه پوست تازه وارد است و از سری کامیکهای بازی وارد اين نسخه شده است انتخاب شوند.
اما میرسیم به بخش آنلاین چند نفرهی بازی، سری GeoW در بخش آنلاین همیشه حرفی برای گفتن داشتهاند اما در نسخهی دوم برخی مشکلات سرورهای بازی باعث آزار بازیبازها میشد، مشکلاتی از قبیل Lag که از اختصاصی نبودن سرورهای بازی ناشی میشدند، اما حالا این خبر شما را خوشحال خواهد کرد که نسخهی سوم این بازی از سرورهای اختصاصی پشتیبانی خواهد کرد.
ولی چیزی که در این بخش بسیار جلب توجه میکند مپهای متغیر بازی هستند. حتماً میپرسید منظور از متغیر چیست؛ خب باید گفت که در این بازی مپهایی وجود دارند که مانند مراحل Mortal Combat فرو میریزند و محیطهای بازی عوض میشوند، نام یکی از این مپها که تایید شده، Over Pass میباشد؛ در این مپ زمین مبارزه چندین باز دچار زمین لرزه شده و فرو میریزد! زمین لرزهها زمین را صدها متر فرو میریزند و محیط مبارزه را به طرز غیر قابل باور و زیبایی تغییر میدهند.
Silverback:
همین طور که به انتهای دموی بازی نزدیک میشدیم، با یکی از اسلحههای جدید بازی که در جنگ با لوکاستها و لمبنتها مورد استفاده قرار میگیرد آشنا شدیم. سازندگان بازی آن راSilverback مینامیدند. این اسلحهی قدرتمند شبیه به نوعی اسکلت فلزی بسیار مسلح است، اما کلیفی .بی تاکید میکند این ابزار یک روبوت نیست. حرکت مخصوص سیلوربک یک تاکتیک تدافعی تلقی میشود که آن را تبدیل به یک سنگر عظیم غیرقابل حرکت میکند. در این حالت هم تیمیها میتوانند پشت آن سنگر بگیرند، بدون اینکه ترسی از گلولههای کشندهی لوکاستها داشته باشند. عملکرد این جنگنده در حالت تهاجمی نیز در نوع خود جالب توجه است. سلاحهای در نظر گرفته شده برای آن موشکانداز و مسلسل سنگین هستند، اما میتوانید ترکیبهای مورد علاقهی خودتان را هم انتخاب کنید. از همه بهتر، وقتی بازیکننده درون یکی از این وسایل قرار دارد میتواند حرکات مخصوص نیروهای COG مانند دویدن و لگد زدن را هم اجرا کند. البته باید مراقب نقطه ضعف قسمت پشت سیلور بک هم باشید چراکه در حالت تهاجمی هیچ زرهی در قسمت عقب آن وجود ندارد.
حرکات تمام کننده:
هر وقت کلمهی حرکت تمام کننده به گوشم میرسد یاد Fatality های بازی Mortal Combatمیافتم! در این نسخه از بازی حرکات تمام کنندههای جدید و بسیار مهیج و جذابی وجود دارند که کشتن از راه نزدیک را جذاب میکنند!
بلزینسکی در این نمایش از تعدادی از حرکات تمام کنندهی خلاقانه و بعضاً خندهدار رونمایی میکند. حرکت تمام کنندهی اسلحهی شعلهپاش که در نسخهی دوم بازی وارد این سری شدند یکی از بهترین نمونههاست. وقتی یک لوکاست بر روی زمین افتاده است، مارکوس فینکس اسلحه را داخل بدن قربانیاش فرو کرده و دشمن را از درون به آتش میکشد و به ذغال تبدیل میکند! در حالی که آتش از درون لوکاست را کباب میکند زبانههای آتش از دهانش بیرون میزند.
اما شاتگان Gnasher حرکت تمامکنندهی رومانتیکتری دارد. در حالی که مارکوس برای مسلح کردن شاتگان و فشنگ گذاری، اسلحه را از وسط خم میکند، آن را دور گردن یکی از لوکاستهای زخمی و بی جان قرار میدهد و از لولای آن برای شکستن گردن وی استفاده میکند. نکتهی جالبتر اینکه در همین حین نیز اسلحه را پر میکند!
اسلحهی لنسر که میتوان آن را جایگزین اسلحهی اصلی قبلی بازی دانست، از یک تمام کنندهی آشناتر و البته کارسازتر بهره میبرد. مارکوس با چاقوی اسلحه به پهلوی دشمن ضربه میزند. لوکاست زخمی صدای خرخری از روی درد سر میدهد و بر روی زانوهایش به زمین میافتد. سپس مارکوس به سرعت پشت لوکاست بدبخت رفته و گلویش را بطور کامل و بیرحمانه میبرد و در یک صحنهی خونریزی شدید، لوکاست جان خود را از دست میدهد.
سلاحهای سنگین نیز از لذت حرکات تمامکننده بینصیب نماندهاند. مارکوس از اسلحهی مورتار برای متلاشی کردن جمجمهی لوکاستهایی که بر روی زمین افتادهاند، استفاده میکند.
تعداد زيادی از حرکات تمام کنندهی دیگر هم وجود دارند که بهتر است در نسخهی اصلی شاهدشان باشیم!
بازی ناکامل کامل:
در کل این نسخه از بازی دارای شخصیتهای جدید، اسلحههای جدید و نوآوریهاییست که به بیشتر آنها اشاره شد و هرچه بیشتر به زیبا شدن بازی کمک میکنند.
با اینکه کلیفی بی در این نمایش اشاره داشت که این یک نسخهی ناکامل از بازی است که هنوز خیلی چیزها به آن اضافه خواهند شد، بازی جای تحسین داشت! تقریباً میتوان گفت که با همین گرافیک هم میتوان آن را بیشترین گرافیک استفاده شده در Xbox 360 دانست! به همین دلیل انتظار كشيدن برای انتشار این نسخه از بازی، با توجه به اطلاعاتی که در این مقاله به طور مفصل به آنها اشاره کردیم، سخت میشود.
نظرات شما عزیزان: